Понеділок, 20.11.2017, 17:08

Відкрита нова карликова планета Сонячної системи

Астрономи оголосили про відкриття нового претендента на звання найдальшого об'єкту Сонячної системи - карликової планети 2012 VP113, віддаленої майже на 12 мільярдів кілометрів від Сонця. Планета розміщена на околиці Сонячної системи - у так званій хмарі Оорта. 2012 VP113 була помічена астрономами Чедвіком Трухільо з обсерваторії Gemini на Гаваях та Скоттом Шеппардом, астрономом з Інституту науки Карнегі.

Скот Шепард і його колега Чадвік Трухільо з обсерваторії Джеміні на Гавайських островах (США) вивчали структуру і "населення" так званої хмари Оорта, що оточує Сонячну систему. Ця "хмара", яка складається з комет і інших "крижаних" тіл, розташована на відстані в 150-1500 астрономічних одиниць від нашого світила (нагадаємо, що 1 астрономічна одиниця - це середня відстань від Землі до Сонця; найдальша планета Нептун розташована на віддстані 30 а.о. від Сонця). Учені вважають хмару Оорта своєрідним звалищем "будівельних матеріалів", викинутих з Сонячної системи в ході її формування. Хмарі Оорта приписується роль "головного постачальника" комет і місця народження карликових планет, таких як Седна, викинутих за її межі в результаті гравітаційних обурень.

"Ми повинні продовжити пошук інших далеких об'єктів в хмарі Оорта, окрім Седни і 2012 VP113, оскільки їх відкриття повинне допомогти нам розкрити невідомі сьогодні таємниці народження Сонячної системи. Як ми вважаємо, деякі об'єкти у внутрішній хмарі Оорта можуть змагатися за розмірами з Марсом чи навіть Землею", - заявив Скотт Шепард з Інституту науки Карнеги у Вашингтоні (США).

Шепард і Трухільо вивчили близький до нас край хмари Оорта за допомогою камери DECam, встановленої на чилійському телескопі NOAO. Висока чутливість цього приладу дозволила астрономам знайти в хмарі близько 900 "підозрілих" об'єктів, схожих на Седну. Їм вдалося довести, що один з цих об'єктів, котрому учені присвоїли шифр 2012 VP113, обертається навколо Сонця по дуже витягнутій орбіті, найближча до світила точка якої віддалена від Сонця на 80 астрономічних одиниць, рекордну на сьогодні відстань. 2012 VP113 помітно менший Седни - його діаметр не перевищує 450 кілометрів - це одна восьма ширина Місяця і менше половини діаметру сусідньої карликової планети на ім'я Седна, відкритої десять років тому. Для порівняння, діаметр Землі становить близько 12 700 кілометрів.

На відміну від червоної і блискучої Седни, об'єкт 2012 VP113 є значно слабшим і рожевим, тому його важко було виявити. Його рожевий відтінок пояснюється поверхнею з льоду, метану і вуглекислого газу, яка піддавалась дії сонячного випромінювання.

Седна і VP-об'єкт були знайдені в регіоні Сонячної системи, який раніше вважали позбавленим планетних тіл. Нічийна земля простягається від зовнішнього краю пояса Койпера, де перебуває карликова планета Плутон і більш ніж 1000 інших дрібних крижаних тіл, до хмари Оорта, яка обертається навколо Сонця в 10 000 разів далі, ніж Земля. 11400-річна орбіта Седни більша у 76 разів від орбіти Землі, а найближче VP-об'єкт перебуває в 80 разів далі, ніж орбіта Землі - приблизно вдвічі далі поясу Койпера. "У сучасній архітектурі Сонячної системи Седни і 2012 VP113 там бути не повинно",- пише астроном Меган Счвамб з Академії Сініка в Тайбеї. "Ефективно заморожені в космосі, ці планети є відбитками, як сонячна система розвивалась до її сучасного стану. Карликові планети зберігають динамічний підпис різноманітних подій, які відбувались на такій відстані. При цьому вони діють як "відбитки пальців на місці злочину", що дозволяє вченим перевірити свої теорії про формування Сонця і планет," - додає вона.

Однак ще інші жителі внутрішніх областей Хмари Оорта найближчим часом можуть заявити про свою присутність. Астрономи працюють, щоб підтвердити існування шести інших седна-подібних об'єктів, знайдені в минулому році. Це вимагає спостереження міні-планет кілька разів впродовж року чи навіть довше, щоб виявити їх переміщення відносно зірок. "Їх дійсно важко знайти",- каже Трухільо. Седна і VP були помічені в момент їх найбільшого зближення з сонцем.

Астрономи підозрюють, що може бути близько 150 мільйонів седна-подібних карликових планет розміром від 50 до 8000 км в діаметрі, а це більше, ніж кількість об'єктів поясу Койпера. "Виявлення Седни так далеко здавалося дивом і потенційною випадковістю. Але тепер починають формуватися погляди, що це могло б бути типовим місцем для таких об'єктів. Я б ніколи до цього не здогадався," - сказав Майк Браун, астроном з Каліфорнійського технологічного інституту, який очолював команду пошуку Седни, але не був учасником нового відкриття.

VP в даний час є третім за віддаленістю об'єктом Сонячної системи, після карликових планет Еріди і Седни, але він має ексцентричну витягнуту орбіту, яка може віддаляти його на 68 мільйонів кілометрів від Сонця. Седна може обходити його, оскільки найвіддаленіша точка її орбіти становить 135 мільйонів кілометрів від Сонця.

За словами Шеппарда, VP жартома прозвали "Байденом" за схожість з ініціалами віце-президента США Джо Байдена. Однак правила Міжнародного астрономічного союзу застерігають найменування об'єктів у просторі іменами політиків, тому для VP113 астрономи розглядають ім'я з ескімоської міфології, бо планета екстремально холодна.

За матеріалами сайтів http://cybersecurity.ru, http://www.japantimes.co.jp