Субота, 18.11.2017, 21:23

Учені виявили надгігантську тверду планету

Тверду планету нового типу, маса якої в 17 разів перевищує масу Землі, вдалося виявити групі вчених під керівництвом фахівців Женевського університету. Йдеться про екзопланету за межами Сонячної системи Кеплер-10с, розташовану у напрямі сузір'я Дракона і виявлену за допомогою астрономічного телескопу NASA Kepler.

У Женевському університеті пояснили, що незвичність цієї планети, віддаленої від Землі на відстань 560 світлових років, полягає в тому, що теоретичні моделі не передбачають існування кам'янистих планет такого величезного розміру. Це вважалося неможливим, тому що сильне гравітаційне тяжіння таких гігантів притягало б не лише тверді матеріали, але і передусім розповсюджені у Всесвіті водень і гелій. Відповідно, це робило б структуру цієї планети не твердою, а швидше схожою на ту, яку має газовий гігант Юпітер.

"Існування таких планет відкриває нові горизонти в дослідженні того, як розвивалося життя у Всесвіті", - розповів співавтор дослідження, вчений Женевського університету Стефан Удрі.

Спочатку учені встановили, що діаметр Кеплера-10с, яка обертається навколо своєї зірки за 45 днів, складає 29 тис.км, що в 2,3 рази перевищує діаметр Землі (13 800 км). Вони вважали, що йдеться про міні-Нептуна з воднево-гелієвою атмосферою. Проте виміри, здійснені ученими у рамках проекту HARPS-Nord за допомогою телескопу, встановленого на острові Пальма на Канарських островах, показали, що маса планети значно більша, і Кеплер-10с - тверда планета, що складається переважно із скель та інших твердих матеріалів. "Якщо при формуванні Кеплера-10с існувала атмосфера, вона повинна була зберегтися, тому що планета має достатню масу для того, щоб не дати їй зникнути", - пояснив головний автор відкриття, астроном Ксав'є Дюмюск з Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики (США).

Раніше поряд з Кеплером-10с була виявлена планета Кеплер-10б, але, перебуваючи надто близько до зірки і обертаючись навколо неї за 20 годин, вона складається з рідкого заліза.

Вік тієї частини Всесвіту, в якому розташована описувана планета Кеплер-10, складає близько 11 млрд років, тобто планета з'явилася менш ніж 3 млрд років після Великого вибуху, який теоретично дав поштовх до розвитку нашого Всесвіту. За словами учених, приклад Кеплера-10с доводить, що великі тверді планети могли народжуватися і в умовах, коли в космосі ще не було достатніх елементів для їх формування, перш за все кремнію і заліза. Для порівняння, вік Землі складає 4,54 млрд років.

Новости науки на украинском языке. Астрономия: Ученые обнаружили сверхгигантскую твердую планету