Субота, 18.11.2017, 21:23

Розпочалось будівництво нових оптичних телескопів

У Чилі на горі Сьерро-Армазонес розпочалось будівництво Європейського Надзвичайно Великого телескопу ELT (European Extremely Large Telescope). Будівельні роботи почалися в березні 2014 року і займуть імовірно 16 місяців. За цей термін буде побудована під'їзна дорога до місця майбутньої вежі телескопа, підготовлена несуча платформа, а також траншеї для труб і кабелів.

Гора Сьерро-Армазонес втратить свою вершину - її підірвуть для того, щоб побудувати там телескоп. "Ми знесемо близько 25 метрів від верхівки гори, щоб створити плато і побудуємо там найбільший у світі телескоп", - розповіли інженери. За словами дослідників, це уперше дозволить нам розгледіти планети за межами Сонячної системи.

Раніше вчені виявили на вершині гори Сьерро-Армазонес пару бетонних платформ і декілька іржавих труб, можливо, частини старої метеостанції. За словами інженерів, це є прямим доказом того, що люди і раніше виявляли цікавість до цієї посушливої місцевості, яка, на їх думку, навіть має деяку схожість з ландшафтами Марса.

За словами професора Геррі Гілмора з Кембріджського університету астрономії, в цій місцевості дуже суха атмосфера, що є головним плюсом. "Зазвичай, на інших телескопах молекули води закривають увесь вид і псують зображення - це рівносильно тому, що дивишся крізь туман. Для телескопів, що знаходяться біля води, це головний недолік. Але якщо ви будуєте свій телескоп в абсолютно сухій атмосфері, ви отримуєте найкращі види на зірки, яких немає ніде на Землі. Продовж 15 років ми зобов'язані знайти за допомогою Європейського надзвичайно великого телескопа ознаки позаземного життя", - заявив Гілмор.

ELT (European Extremely Large Telescope) матиме дзеркало діаметром 39,3 м, яке складатиметься з 798 шестикутних сегментів розміром 1,4 метра. Дзеркало дозволить збирати в 15 разів більше світла, аніж будь-який з існуючих нині телескопів. Телескоп буде також оснащений унікальною адаптивною оптичною системою з 5 дзеркал, здатною компенсувати турбулентність земної атмосфери і отримувати зображення з більшою мірою деталізації, ніж орбітальний телескоп "Хаббл".

А в Гаваях уряд виділив ділянку землі під будівництво Тридцятиметрового телескопу Thirty Meter Telescope (TMT), будівництво якого може розпочатися вже в квітні цього року. Якщо фінансування буде знайдено і будівництво телескопу пройде без затримок, то він буде введений в дію в 2021 році. Вартість телескопу складе приблизно 1,3 мільярда доларів. Фінансування проекту здійснюватимуть університети США, Канади, Китаю, Індії і Японії.

Ідея будівництва телескопу TMT була висунена каліфорнійськими ученими ще в 1990-х роках. Після цього проект поступово обростав технічними деталями і була розроблена конструкція дзеркала діаметром 30 метрів. Дзеркало складатиметься з 492 сегментів по 1,4 метри кожне, що дозволить збирати в 9 разів більше світла, аніж найбільші з існуючих наземних телескопів. В порівнянні з космічним телескопом Hubble, зображення, отримані новим телескопом, будуть приблизно в 10-12 разів чіткішими. Місцем розташування майбутнього телескопу був вибраний сплячий вулкан Мауна-Кеа (Mauna Kea) на Гаваях, з висоти якого телескоп може реєструвати світло від найперших зірок у Всесвіті і шукати докази існування темної матерії. Телескоп перебуватиме на висоті 4050 метрів над рівнем моря, неподалік від знаменитої обсерваторії Кека. TMT буде розміщений під 60-метровим "куполом" з повним діапазоном руху, що забезпечує при цьому максимальний захист від вітру через його мінімальне відкриття, а 98 вентиляційних дверей створять природну вентиляцію.

Основною причиною затримки початку будівництва телескопа TMT було фінансове питання. Нині Каліфорнійський технологічний інститут, Каліфорнійський університет і канадська Асоціація астрономічних досліджень вже витратили більше 120 мільйонів доларів на проектування телескопу, а загальна вартість проекту оцінюється в 970 мільйонів доларів. Зараз зібрана тільки частина цієї суми, але і цього вже досить для того, щоб приступити до будівництва телескопу. Окрім фінансових проблем початку будівництва телескопа перешкоджали проблеми правового плану. Оскільки телескоп розташовується в заповідній зоні, його будівництво може завдати збитку деяким видам унікальних живих істот, що мешкають в цій області. Лише минулого року був розроблений спеціальний план будівництва телескопу, згідно з яким довкіллю буде нанесений мінімальний збиток, і після деякого часу, який був потрібен на узгодження цього плану з адміністрацією Гаваїв, він був прийнятий до виконання.

За матеріалами сайтів http://ria.ru, http://www.dailytechinfo.org