Понеділок, 20.11.2017, 07:56

Індійський космічний апарат MOM вийшов на орбіту навколо Марсу

Пробувши в космосі близько року, індійський дослідницький космічний апарат Mars Orbiter Mission (MOM) 24 вересня 2014 року успішно вийшов на стабільну орбіту навколо Марсу. Згідно інформації, опублікованої індійською Організацією космічних досліджень ISRO (Indian Space Research Organisation), вихід на орбіту був зроблений за допомогою маневрів тривалістю 24 хвилини і 14 секунд, під час яких відбувалися тривалі і короткочасні увімкнення двигунів космічного апарату. Тепер, після успішного прибуття апарату MOM, загальна кількість активних марсіанських космічних апаратів збільшилася до восьми.

Виконаний апаратом MOM маневр зближення був чимось з розряду вищого пілотажу, адже при щонайменшій помилці недотримання законів орбітального руху привело б до того, що апарат відправився б знову у відкритий космос чи згорів, увійшовши до марсіанської атмосфери. Ситуація ускладнювалась тим, що маневри виконувалися в автоматичному режимі, коли апарат MOM перебував позаду Марсу і з ним не було радіоконтакту з Землі. Однак, коли апарат вийшов з тіні Марсу і контакт знову був встановлений, фахівці з центру управління польотом в Бангалорі отримали телеметричні дані і підтвердили, що апарат перебуває на стабільній еліптичній орбіті 423*80000 км з періодом обертання 3,2 земних діб.

Нагадаємо, що MOM був запущений 5 листопада 2013 року з стартового майданчика Космічного центру імені Сатиша Дховена (Satish Dhawan Space Centre, SHAR) за допомогою ракети-носія Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV-C25). Місія апарату MOM є першою міжпланетною космічною місією Індії і вона є демонстрацією здібностей цієї країни в області космічних технологій і досліджень космосу. Слід зауважити, що космічний апарат MOM не відразу направився до Марсу, а спершу виконав ряд складних маневрів біля Землі, розганяючись до необхідної швидкості завдяки земній гравітації.

Нині космічний апарат MOM готується до виконання своєї основної місії. За допомогою п'яти бортових наукових інструментів апарат вивчатиме поверхню і атмосферу Червоної Планети, приділяючи особливу увагу наявності в ній метану, який є індикатором присутності мікробіологічних форм життя. Апарат вже зробив і передав на Землю перші знімки атмосфери і поверхні Марсу. Через дві доби з моменту отримання цих знімків представники ISRO виклали їх в Інтернет, давши можливість помилуватися новими видами Марсу кожному охочому.

MOM, який має індійську назву Mangalyaan, що в перекладі з санскриту означає "Марсіанський корабель", перебуває на дуже витягнутій орбіті, то наближаючись на відстань 365 кілометрів до поверхні Марса, то віддаляючись на 80 тисяч кілометрів від Марсу.

Використано зображення з сайтів http://www.americaspace.com, http://www.frontline.in