Четвер, 27.07.2017, 18:58

І в астероїдів є кільця!

Астрономи Південної Європейської Обсерваторії (ESO) зробили дивне відкриття: скромний астероїд Харікло несподівано зрівнявся з планетами. У Харікло відкрита система кілець, які досі спостерігалися лише у планет-гігантів Юпітера, Сатурну, Урану і нептуну. Харікло, найбільше тіло з сімейства кентаврів - малих небесних тіл між орбітами Юпітера і Нептуна - названий на честь персонажа грецької міфології, дружини кентавра Хирона і годувальниці Ахілла. Харікло обертається між Сатурном і Ураном у зовнішній зоні Сонячної системи.

Усе почалося буденно, із спостереження досить буденної події - покриття астероїдом зірки UCAC4 248-108672. Це повинно було статися 3 червня 2013 року, і у цей момент на зірку було спрямовано цілих сім телескопів. У тому числі - півтораметровий Данський телескоп і 60-сантиметровий телескоп TRAPPIST (від TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope - маленький телескоп транзитних планет і планетозималей), розташовані в обсерваторії Ла Силья ЕSO.

На подив астрономів, вони побачили не одне, а відразу п'ять затьмарень зірки. За кілька секунд до, а потім знову кілька секунд після основного затемнення, були ще два дуже коротких падіння видимої яскравості зорі. Щось близьке до Харікло блокувало світло! Порівнюючи те, що було видно з різних місць спостереження, команда могла змоделювати не тільки форму та розмір самого об'єкта, а також і форму, ширину, орієнтацію та інші властивості щойно відкритих кілець. Вчені з'ясували, що система кілець складається з двох різко обмежених кілець, завширшки всього сім та три кілометри, розділених чистою прогалиною на дев'ять кілометрів: і все це навколо невеликого 250-кілометрового об'єкту. До слова сказати, саме таким чином були відкриті кільця Урану та кільцеподібні вигини навколо під час покриттів цими планетами зірок відповідно у 1977 і 1984 роках. У відкритті кільця Нептуна брали участь також і телескопи ESO.

"Ми не шукали кільця і не мали гадки, що малі тіла, як Харікло взагалі їх можуть мати, тому це відкриття, а також дивовижна кількість подробиць, котрі ми бачили в системі, стали для нас повною несподіванкою!",- говорить Феліпе Брага-Рібаш з Бразильської національної обсерваторії. Уточнимо, що відстань від Землі до Харікло більше мільярда кілометрів. Навіть у найбільші телескопи настільки маленьке далеке небесне тіло виглядає ледь помітною світлою цяткою.

"Для мене було досить дивно усвідомлювати, що ми змогли не тільки виявити систему кілець, але й точно визначити, що вона складається з двох чітко різних кілець",- додає Уффе Грае Йоргенсен (Інститут Нільса Бора Копенгагенського університету, Данія), один із групи дослідників. "Я намагаюся уявити собі, як це було б стояти на поверхні цього крижаного об'єкта - такого маленького, що швидкий спортивний автомобіль на його поверхні може досягти другої космічної швидкості, тобто покинути та вилетіти у космос, і дивитися вгору на систему кілець 20-кілометрової ширини, котра в 1000 раз ближче, ніж Місяць від нас".

Астрономи вважають, що кільця виникли з плоского осколкового диску, який виник після зіткнення Харикло з іншим небесним тілом. Але це означає, що у Харікло є один чи декілька невеликих супутники-пастухів, які своєю гравітацією сформували кільця. "Отже, цілком ймовірно, що окрім кілець, Харікло має принаймні один маленький місяць, котрий ще чекає на його відкриття",- додає Феліпе Брага-Рібаш. Така послідовність подій, але в набагато більшому масштабі, може пояснити народження нашого Місяця в перші дні Сонячної системи, а також походження багатьох інших супутників навколо планет та астероїдів.

Очільники проекту вже попередньо назвали кільця іменами річок Ояпокі та Шуі, котрі течуть на півночі та півдні Бразилії. Офіційні імена будуть надані пізніше МАС, після заздалегідь встановлених правил.

За матеріалами сайтів http://www.eso.org, http://cybersecurity.ru
Зображення з сайту http://naked-science.ru

Дивимось відео про астероїдні кільця:

Новости науки на украинском языке. Астрономия: И у астероидов есть кольца!
Science news in Ukrainian. Astronomy: And asteroids have rings!

Категорія: Астрономія | Додав: Admin (12.04.2014)