П`ятниця, 22.09.2017, 01:09

Астрономи виявили нову категорію екзопланет - "газові карлики"

Для астрономів планети навколо зірок діляться на дві основні категорії: тверді і газоподібні гіганти. Тепер дослідники ідентифікували третій клас екзопланет, так звані "газові карлики", які розташовуються між двома іншими класами екзопланет в прийнятій градації.

Газові карлики мають товсту атмосферу, котра значно перевищує за товщиною атмосферу традиційних газових планет (у пропорційному співвідношенні), однак за масою газові карлики близькі до планет з твердою поверхнею.

Група учених за допомогою телескопу НАСА Кеплер дослідила майже 600 планет і порівняла їх розміри з об'ємами важких елементів в їх материнських зірках. Важкими в даному випадку вважались елементи, важчі за водень та гелій. "Приблизно 75% екзопланет, виявлених Кеплером,- це планети, які приблизно вчетверо більші Землі. Логічно, що в цих межах ще повинні були б розташовуватися тверді планети, але на практиці багато хто з них є газоподібними", - каже Ларс Бучхев, астрофізик з Гарварду.

Всього за час роботи Кеплера було виявлено близько 4000 екзопланет і кандидатів в екзопланети. Кеплер виявляв екзопланети, коли ті проходили повз їх зірки і з'являлися на прямій лінії видимості телескопу. Спостерігаючи за світлом екзопланети у світлі зірки, учені могли встановити приблизну хімічну композицію планети, її розмір, масу і віддаленість від зірки. За співвідношенням хімічних елементів можна судити про те, є планета твердою чи газовою.

На підставі спостережень вчені зробили висновок, що планети з масами 1,7 - 3,9 мас Землі повинні бути твердими, тоді як важчі цієї межі - газовими. Однак є і третя категорія планет, які укладаються в цей діапазон мас, але не є твердими. "Газові карлики" мають воднево-гелієву атмосферу і тверде ядро, проте їх розміри ніколи не досягнуть розмірів таких гігантів, як Юпітер чи Сатурн. Учені підозрюють, що такі планети-"мутанти" виникають через незвичайну хімічну композицію їх материнських зірок, що мають безліч важких елементів у своїй структурі. Астрономи кажуть, що за найскромнішими оцінками, рідні зірки планет-"мутантів" повинні мати удвічі більше важких елементів, ніж Сонце.

Пропонуємо кілька відеороликів про екзопланети:

Новости науки на украинском языке. Астрономия: Астрономы обнаружили новую категорию экзопланет - "газовые карлики"
Science news in Ukrainian. Astronomy: Astronomers have discovered a new category of exoplanets - "gas dwarfs"

Джерело: http://cybersecurity.ru